Evenementenvergunning: voorwaarden
Algemeen
Uitleg wat u nodig heeft voor een vergunningaanvraag voor een evenement in de A-categorie en waar u rekening mee moet houden.
Wat heb ik nodig?
- Beschrijving van het evenement
- De locatie en de datum van het evenement
- Naam, adres en contactgegevens van de organisator; naam, adres en contactgegevens van de contactpersoon
- Situatie tekening evenemententerrein
- Situatie tekening tijdelijk object
- Veiligheidsplan
- Contract EHBO
- Contract beveiliging
- Verkeersplan
Situatietekening bij een evenement
Als u een evenement organiseert, heeft u een situatietekening nodig. Als u een tijdelijk object plaatst op het evenement (denk hierbij aan: tent, tribune, podium of ander tijdelijk bouwsel voor meer dan 150 personen), moet u ook hiervan een tekening aanleveren. Hieronder leest u wat er op de verschillende tekeningen moet staan.
Situatietekening van het terrein
De tekening is op schaal 1:100, 1:200 of 1:500. Op de tekening staat:
- Een pijl die aangeeft waar het noorden is.
- De randen van het evenemententerrein.
- Objecten van 25m2 of groter, met de maten van het object.
- De inrichting, met de maten. Denk aan:
- Doorgangen
- Straten
- Tenten
- Tribunes
- Bars
- Podia
- Beeldschermen
- Springkussens
- Banken en (picknick)tafels
- Prullenbakken
- Verlichting (vast en tijdelijk)
- Waterpartijen, zoals fontein, beek, vijver, sloot
- Gebouwen
- Vlaggenmasten
- Symbolen en de legenda met uitleg van de symbolen
- Waar bluswater te halen is: open water en/of brandkranen
- Parkeerterrein: bestaande parkeerplaatsen en/of parkeerplaatsen die u voor het evenement aanlegt
- Centrale post voor het evenement, voor:
- Organisatie
- EHBO
- Beveiliging, enzovoort
- Voorstel voor route voor hulpdiensten. Deze route is:
- Tenminste 4,5 meter breed, ook in de bochten
- Tenminste 4,2 meter hoog
Situatietekening tijdelijk object
Als u een tijdelijk object plaatst op het evenement (denk hierbij aan: tent, tribune, podium of ander tijdelijk bouwsel voor meer dan 150 personen), moet u ook hiervan een tekening aanleveren. De situatietekening moet laten zien dat het bouwsel voldoet aan de eisen uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. De tekening is op schaal 1:100, 1:200 of 1:500. Op de tekening moet voor elke verblijfsruimte staan:
- Het maximaal aantal aanwezige personen
- De voor personen geschikte oppervlakte
- Waar de ruimte voor is (gebruiksbestemming)
- Waar spullen in de ruimte staan
- Draairichting van deuren, poorten en/of hekken
- Wat brand- en rookwerende wanden zijn
- Nooduitgangen. Geef bij elke nooduitgang aan hoe breed deze is
- Vluchtroutes. Geef ook aan waar aanwijzingen voor de vluchtroute zijn. Aanwijzingen en pictogrammen moeten voldoen aan norm NEN 1413
- Brandblusvoorzieningen: blusapparaten en/of blusdekens Ingang voor de brandweer
Kosten
De kosten voor een evenementenvergunning hangen af van het aantal bezoekers dat u verwacht:
- Tot 1.500 bezoekers: € 135,-
- Tussen 1.500 en 3.000 bezoekers: € 270,-
- Tussen 3.000 en 5.000 bezoekers: € 405,-
- Meer dan 5.000 bezoekers: € 675,-
Achtergrondinformatie
U vindt de vergunningplicht voor het houden van een evenement in artikel 2:25 van de Algemeen Plaatselijke Verordening gemeente Venlo
- U kunt misschien subsidie krijgen voor uw evenement.
- Neem voor meer informatie contact op met Event Support