Briefadres aanvragen

Algemeen

Heeft u geen vast woonadres of verblijft u in een instelling? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is een adres waar u post ontvangt maar waar u niet woont. Een briefadres vraagt u aan in de gemeente waar de briefadresgever woont.

Wanneer een briefadres?

U kunt een briefadres aanvragen voor de volgende situaties:

  • U verblijft tijdelijk in het buitenland (8 maanden of korter) en hebt dan geen woonadres in Nederland
  •  U een korte tijd (minder dan 6 maanden) geen woonadres heeft. Omdat u op uw oude adres al weg bent, maar nog niet op uw nieuwe adres kunt wonen. 
  • U bent dak- of thuisloos
  •  U verblijft in een (zorg)instelling of gevangenis
  • U hebt een ambulant beroep, zoals binnenvaartschipper of kermisexploitant 

Aanvragen

Heeft u geen DigiD? Bel ons dan via 14077.

Wat u moet weten

  • Een briefadres mag geen postbus zijn.
  • Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden vindt onderzoek plaats of u nog in aanmerking komt voor een briefadres.
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, kunt u geen briefadres krijgen. U moet zich dan uitschrijven.
  • Bij een aanvraag voor een briefadres controleert de gemeente of u inderdaad geen woonadres heeft.

Wat heeft u nodig?

Om uw adres te wijzigen in een briefadres moet u naast de aanvraag de volgende bestanden en documenten meesturen:

Welke bijlagen u verder moet toevoegen, hangt af van uw situatie.

Als u naar het buitenland gaat

  • Uw tickets met de datum van de heen- en terugreis.
  • Uw visum / visa.
  • Als u voor uw werk naar het buitenland gaat: Contracten van uw werkgever met daarop de periode waarop u werkzaam bent.
  • Als u voor studie naar het buitenland gaat: studieverklaring van de onderwijsinstelling in het buitenland waarop staat wat de looptijd van de stage of studie is.
  • Als u voor vakantie of een ander doel naar het buitenland gaat: de huurovereenkomst van uw woonruimte in het buitenland.
  • Als iemand anders uw woning in Nederland huurt: de huurovereenkomst met de huurder die in uw woning verblijft.

Als u uw woning verkocht heeft en wacht op oplevering van uw volgende woning

  • Bewijs van verkoop van uw oude woning.
  • Bewijs van aankoop of de huurovereenkomst van uw volgende woning.

Als u op zoek bent naar een nieuwe woning

Bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of een commercieel verhuurbedrijf.

Dak- of thuisloos

Bent u dak- of thuisloos en kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen? Dan kan Moveoo dit voor u regelen.  Bel Moveoo via telefoonnummer 06 - 82 23 29 77. Dit kan op werkdagen van 9.00 tot 15.00 uur. Een afspraak is niet nodig. Of stuur een e-mail naar: openinloop@moveoo.nl. U kunt het ook regelen door het Inclusiehuis te bezoeken op Leutherweg 88 in Venlo. 

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.