Briefadres aanvragen
Algemeen
Heeft u geen vast woonadres of verblijft u in een instelling? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is een adres waar u post ontvangt maar waar u niet woont. Een briefadres vraagt u aan in de gemeente waar de briefadresgever woont.
Wanneer een briefadres?
U kunt een briefadres aanvragen voor de volgende situaties:
- U verblijft tijdelijk in het buitenland (8 maanden of korter) en hebt dan geen woonadres in Nederland
- U een korte tijd (minder dan 6 maanden) geen woonadres heeft. Omdat u op uw oude adres al weg bent, maar nog niet op uw nieuwe adres kunt wonen.
- U bent dak- of thuisloos
- U verblijft in een (zorg)instelling of gevangenis
- U hebt een ambulant beroep, zoals binnenvaartschipper of kermisexploitant
Wat u moet weten
- Een briefadres mag geen postbus zijn.
- Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden vindt onderzoek plaats of u nog in aanmerking komt voor een briefadres.
- Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, kunt u geen briefadres krijgen. U moet zich dan uitschrijven.
- Bij een aanvraag voor een briefadres controleert de gemeente of u inderdaad geen woonadres heeft.
Wat heeft u nodig?
Om uw adres te wijzigen in een briefadres moet u naast de aanvraag de volgende bestanden en documenten meesturen:
- Ingevuld en door de briefadresgever ondertekende Verklaring toestemming hoofdbewoner (briefadresgever)
- Een scan of foto van het paspoort, ID-kaart of rijbewijs van de briefadresgever.
- Gegevens over waar u de komende tijd verblijft.
Welke bijlagen u verder moet toevoegen, hangt af van uw situatie.
Als u naar het buitenland gaat
- Uw tickets met de datum van de heen- en terugreis.
- Uw visum / visa.
- Als u voor uw werk naar het buitenland gaat: Contracten van uw werkgever met daarop de periode waarop u werkzaam bent.
- Als u voor studie naar het buitenland gaat: studieverklaring van de onderwijsinstelling in het buitenland waarop staat wat de looptijd van de stage of studie is.
- Als u voor vakantie of een ander doel naar het buitenland gaat: de huurovereenkomst van uw woonruimte in het buitenland.
- Als iemand anders uw woning in Nederland huurt: de huurovereenkomst met de huurder die in uw woning verblijft.
Als u uw woning verkocht heeft en wacht op oplevering van uw volgende woning
- Bewijs van verkoop van uw oude woning.
- Bewijs van aankoop of de huurovereenkomst van uw volgende woning.
Als u op zoek bent naar een nieuwe woning
Bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of een commercieel verhuurbedrijf.
Dak- of thuisloos
Bent u dak- of thuisloos en kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen? Dan kan Moveoo dit voor u regelen. Bel Moveoo via telefoonnummer 06 - 82 23 29 77. Dit kan op werkdagen van 9.00 tot 15.00 uur. Een afspraak is niet nodig. Of stuur een e-mail naar: openinloop@moveoo.nl. U kunt het ook regelen door het Inclusiehuis te bezoeken op Leutherweg 88 in Venlo.
Kosten
Een briefadres aanvragen is gratis.