Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

Algemeen

Woont u als Nederlander in het buitenland? U kunt in de gemeente Venlo een Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen.

Wat moet u weten?

Volg het stappenplan voor de aanvraag van uw paspoort of identiteitskaart: 

Stappenplan

Stap 1

Voltooid
Voltooid
Vul de checklist in op Nederland wereldwijd

Vul voor elk gezinslid een aparte checklist in op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft.

Stap 2

Voltooid
Voltooid
Vul uw aanvraag in

We nemen maximaal 150 aanvragen per week in behandeling.  De limiet voor deze week is bereikt. Vanaf maandag 13 mei om 09.00 uur kunt u weer een aanvraag indienen. Bellen of mailen voor een snellere afhandeling heeft geen zin.

Stap 3

Voltooid
Voltooid
Maak een afspraak

Als uw aanvraag compleet is, ontvangt u binnen 20 werkdagen een link waarmee u een afspraak kunt maken. 

Stap 4

Voltooid
Voltooid
Kom naar de afspraak

Neem tijdens uw afspraak alle originele documenten en een pasfoto mee. 

Stap 5

Voltooid
Voltooid
Haal uw paspoort of identiteitskaart op

Na uw afspraak kunt u uw identiteitsbewijs op de derde werkdag ophalen na 11.00 uur. 

Documenten die u kunt aanvragen

  • Nederlands paspoort
  • 2e Nederlands paspoort (2 jaar geldig)
  • Nederlands zakenpaspoort
  • Nederlandse identiteitskaart

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U staat niet ingeschreven in Nederland
  • U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen
  • U kunt geen gebruik maken van de spoedprocedure
  • Een paspoort of ID-kaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort of de ID-kaart 5 jaar geldig

Meenemen bij de afspraak

  • Alle originele documenten.
  • Een kleuren pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de eisen. Wij adviseren u de pasfoto in Nederland te laten maken bij een erkende (vak)fotograaf.
  • U kunt in het Stadskantoor betalen met alle Europese bankpassen, creditcard of contant.

Kosten

Kosten2024
Nederlands paspoort 18 jaar en ouder€ 126.40
Nederlands paspoort jonger dan 18 jaar€ 105,95
Tweede paspoort€ 126,40
Zakenpaspoort€ 126,40
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar en ouder€ 121,95
Nederlandse identiteitskaart jonger dan 18 jaar€ 87,-

Ophalen

Het is niet mogelijk om uw aangevraagde document bij u te bezorgen.

U kunt uw paspoort of identiteitskaart op de 3e werkdag na 11.00 uur zelf ophalen. U hoeft geen afspraak te maken. Let op de openingstijden. Voorbeeld: u bent dinsdag langs geweest voor uw aanvraag. Dan kunt u op vrijdag uw paspoort ophalen na 11.00 uur.

  • Neem uw oude paspoort of identiteitskaart mee. De gemeente neemt dit in.
  • Vanaf 12 jaar mogen kinderen zonder begeleiding naar het stadskantoor komen om het paspoort of identiteitskaart af te halen.
  • Haal uw paspoort of identiteitskaart binnen 3 maanden op. Na 3 maanden moeten wij het vernietigen.

Kind jonger dan 12 jaar

Is het kind jonger dan 12 jaar? Het ophalen van het paspoort of identiteitskaart moet samen met:

  • 1 van de ouders of 1 ander persoon met ouderlijk gezag.
  • Als er geen persoon met ouderlijk gezag meegaat, mag er ook iemand mee die daarvoor toestemming heeft gekregen. Deze persoon moet 18 jaar of ouder zijn. 
    • Neem schriftelijke toestemming mét handtekening mee van een persoon met ouderlijk gezag. Op de toestemming moet staan dat deze persoon het document samen met het kind mag ophalen. 
    • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag is vereist. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de schriftelijke toestemming. 

Afhandeltijd

De afhandeltijd voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. 

  • Op de website Nederland wereldwijd vindt u een overzicht van de gemiddelde afhandeltijd per grensgemeente. 
  • Op dit moment nemen we maximaal 150 aanvragen per week in behandeling. Hiermee voorkomen we langere afhandeltijden door toenemende drukte. 
  • Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat: 
    • u alle vereiste documenten aanlevert.  Als uw dossier niet compleet is, duurt de aanvraag langer. De gemeente kan via e-mail nog extra documenten bij u opvragen.
    • u niet meerdere aanvragen bij verschillende grensgemeenten tegelijkertijd heeft lopen.
    • u op tijd afzegt als u niet naar de afspraak kunt komen.

Geen vaste woon- of verblijfplaats?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich misschien laten inschrijven op een briefadres. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente waar u dat zou willen. Als u ingeschreven bent, kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen. 

Lukt de inschrijving op een briefadres niet? Dan kunt u toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen via het formulier op deze pagina. U moet dan bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen. U kunt dit bewijzen met: 

  • verklaringen van uitkeringsinstanties, 
  • een werkgeversverklaring, 
  • salarisstroken, 
  • verzekeringspapieren, 
  • een woonvergunning 
  • of bankafschriften over deze hele periode. 

Verbleef u een periode in het buitenland? Dan kunt u dit aantonen met het visum. Heeft u nog een geldig of verlopen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Voeg deze dan toe met de andere bewijsstukken. Let op: Heeft u een woonadres in Nederland maar heeft u geen geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart meer? De gemeente kan u ook inschrijven zonder geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart. 

Vragen?

Heeft u nog vragen? Bel met 14 077 (vanuit het buitenland: +31 77 359 66 66).

Geef uw mening