Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen
Algemeen
Woont u als Nederlander in het buitenland? U kunt in de gemeente Venlo een Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen.
Wat moet u weten?
Het aanvragen van een (nieuw) paspoort of identiteitskaart kan lang duren. Dit hangt af van uw situatie en documenten. Houd er rekening mee dat een spoedaanvraag niet mogelijk is.
Volg het stappenplan voor het aanvragen van uw paspoort of identiteitskaart:
Stappenplan
Stap 1
Vul de checklist in op Nederland wereldwijd
Vul voor elk gezinslid een aparte checklist in op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft. De gemeente kan daarnaast nog om extra documenten vragen die niet op de checklist staan.
Stap 2
Vul de vragenlijst in
Vul per gezinslid een aparte vragenlijst in en voeg de verplichte documenten toe. Heeft u geen DigiD of ander Europees inlogmiddel? Vul dan het formulier zonder DigiD in.
Stap 3
Maak een afspraak met de link in uw e-mail
De gemeente beoordeelt uw dossier. Is uw dossier compleet? Dan ontvangt u binnen 20 werkdagen een e-mail met een link waarmee u een afspraak kunt maken. Tijdens deze afspraak vraagt u uw paspoort of identiteitskaart definitief aan.
Stap 4
Kom naar de afspraak voor uw aanvraag
Meenemen naar uw afspraak:
- alle originele documenten
- een geldige pasfoto
Stap 5
Haal uw paspoort of identiteitskaart op
Na uw afspraak kunt u uw identiteitsbewijs op de derde werkdag ophalen na 11.00 uur. Het opsturen van uw paspoort of identiteitskaart is niet mogelijk.
Documenten die u kunt aanvragen
- Nederlands paspoort
- 2e Nederlands paspoort (2 jaar geldig)
- Nederlands zakenpaspoort
- Nederlandse identiteitskaart
Voorwaarden
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U staat niet ingeschreven in Nederland.
- U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.
- Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort of de identiteitskaart 5 jaar geldig.
Hoe lang duurt het
- Op de website Nederland wereldwijd vindt u een overzicht van de gemiddelde afhandeltijd per grensgemeente.
- Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat:
- u alle verplichte documenten aanlevert. Als uw dossier niet compleet is, duurt de beoordeling van uw dossier langer.
- u niet meerdere aanvragen bij verschillende grensgemeenten tegelijkertijd heeft lopen.
- u op tijd afzegt als u niet naar de afspraak kunt komen.
Meenemen bij de afspraak
- Alle originele documenten.
- Een kleuren pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de eisen. Wij adviseren u de pasfoto in Nederland te laten maken bij een erkende (vak)fotograaf.
- U kunt in het Stadskantoor betalen met alle Europese bankpassen, creditcard of contant.
Kosten
Kosten | 2024 |
---|---|
Nederlands paspoort 18 jaar en ouder | € 126.40 |
Nederlands paspoort jonger dan 18 jaar | € 105,95 |
Tweede paspoort | € 126,40 |
Zakenpaspoort | € 126,40 |
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar en ouder | € 121,95 |
Nederlandse identiteitskaart jonger dan 18 jaar | € 87,- |
Ophalen
U kunt uw paspoort of identiteitskaart op de 3e werkdag na 11.00 uur zelf ophalen. U hoeft geen afspraak te maken. Let op de openingstijden.
Voorbeeld: u bent dinsdag langs geweest voor uw aanvraag. Dan kunt u op vrijdag uw paspoort ophalen na 11.00 uur.
- Neem uw oude paspoort of identiteitskaart mee. De gemeente neemt dit in.
- Vanaf 12 jaar mogen kinderen zonder begeleiding naar het stadskantoor komen om het paspoort of identiteitskaart af te halen.
- Haal uw paspoort of identiteitskaart binnen 3 maanden op. Na 3 maanden moeten wij het vernietigen.
Het is niet mogelijk om het aangevraagde document bij u te bezorgen.
Kind jonger dan 12 jaar
Is het kind jonger dan 12 jaar? Het ophalen van het paspoort of identiteitskaart moet samen met:
- 1 van de ouders of 1 ander persoon met ouderlijk gezag.
- Als er geen persoon met ouderlijk gezag meegaat, mag er ook iemand mee die daarvoor toestemming heeft gekregen. Deze persoon moet 18 jaar of ouder zijn.
- Neem schriftelijke toestemming mét handtekening mee van een persoon met ouderlijk gezag. Op de toestemming moet staan dat deze persoon het document samen met het kind mag ophalen.
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag is vereist. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de schriftelijke toestemming.
Geen vaste woon- of verblijfplaats?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich misschien laten inschrijven op een briefadres. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente waar u dat zou willen. Als u ingeschreven bent, kunt u in die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Lukt de inschrijving op een briefadres niet? Dan kunt u toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen via het formulier op deze pagina. Start uw aanvraag bij stap 2. U hoeft de checklist op de website van Nederland wereldwijd niet in te vullen.
U moet wel bewijzen dat u in Nederland was vanaf de datum van uitschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) tot het moment van aanvragen. U kunt dit bewijzen met:
- verklaringen van uitkeringsinstanties,
- een werkgeversverklaring,
- salarisstroken,
- verzekeringspapieren,
- een woonvergunning
- of bankafschriften over deze hele periode.
Verbleef u een periode in het buitenland? Dan kunt u dit aantonen met het visum. Heeft u nog een geldig of verlopen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Voeg deze dan toe met de andere bewijsstukken.
Heeft u een woonadres in Nederland maar heeft u geen geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart meer? De gemeente kan u ook inschrijven zonder geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart.
Vragen?
Heeft u nog vragen? Bel met 14 077 (vanuit het buitenland: +31 77 359 66 66).